WYKORZYSTANIE NAJNOWSZYCH BADAŃ KONSERWATORSKICH W OKREŚLENIU TECHNOLOGII I STANU ZACHOWANIA OBRAZU BIAŁA DAMA,

CZYLI PORTRETU TEOFILI Z DZIAŁYŃSKICH 1º V. SZOŁDRSKIEJ 2º V. POTULICKIEJ Z MUZEUM W KÓRNIKU

Słowa kluczowe: Biała Dama, badania nieinwazyjne, badania fizykochemiczne, badania próbek, White Lady, non-invasive tests, physicochemical tests, sample tests

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki badań technologii i techniki wykonania XVIII-wiecznego obrazu będącego w zbiorach Zamku w Kórniku. Po raz pierwszy zbadano strukturę obrazu przy
użyciu kombinacji technik nieinwazyjnych i mikroinwazyjnych. Zastosowano nieniszczące techniki obrazowania: rentgenografi ę (RTG), refl ektografi ę w ultrafi olecie (RUV), fl uorescencję wzbudzaną ultrafi oletem (FUV), refl ektografi ę w świetle widzialnym (VIS), refl ektografi ę w podczerwieni (IR) oraz techniki obrazowania fałszywym kolorem w ultrafi olecie (UVFC) i podczerwieni (IRFC). Skład chemiczny warstw malarskich zbadano za pomocą metod mikrochemicznych oraz instrumentalnych: fluorescencji rentgenowskiej (XRF), spektroskopii w podczerwieni (FTIR), mikroskopii elektronowej (SEM-EDS) i chromatografi i gazowej (GC). Celem tych badań było zidentyfikowanie pigmentów i spoiw użytych przez artystę oraz określenie stanu zachowania obiektu.

 

The article presents results of examinations of the technology and technique of the creation of an 18th-century painting kept in the collections of the Castle in Kórnik. The structure of the painting was examined for the very fi rst time using a combination of non-invasive and micro-invasive techniques, including non-destructive imaging techniques such as roentgenography (X-ray), ultraviolet refl ectography (UVR), ultraviolet fluorescence (UVF), visible refl ectography (VIS), infrared refl ectography (IR), as well as techniques of imaging using false colour: ultraviolet (UVFC) and infrared (IRFC). The chemical composition of the painting layers was checked with the help of microchemical and instrumental methods: X-ray fluorescence (XRF), infrared spectroscopy (FTIR), electron microscopy (SEM-EDS) and gas chromatography (GC). The tests were aimed at the identification of the pigments and binders used by the artist and determination of the state of preservation of the work.

Opublikowane
2022-03-25